CDN چیست

شبکه توزیع محتوا CDN چیست؟ تاثیر CDN بر سرعت و سئو سایت

زمان انتشار: در تاریخ ۱۴۰۲/۰۴/۲۹ ساعت ۲۱:۰۰ | بلاگ . عمومی

یکی از عوامل موثر بر سرعت بارگذاری و سئو سایت، استفاده از CDN است. در این مطلب یاد می گیریم که شبکه توزیع محتوا یا همان CDN چیست.

تمام مدیران سایت ها همواره در تلاش برای بهبود عملکرد وب سایت خود هستند. از طرفی دسترسی به سرعت بهتر تاثیر مستقیمی بر روی سئو وب سایت دارد. روش های مختلفی برای دستیابی به سرعت بهتر و بهینه تر وجود دارد. برای مثال در ویدیو «کاهش حجم عکس در وردپرس» درباره یکی از این روش ها صحبت کردیم. اما روش های دیگری، مانند استفاده از CDN ها نیز وجود دارد. یکی از مزیت های این روش، رایگان بود آن در بیشتر اوقات است. برای مثال کلودفلر، ابر آروان و شرکت های دیگری خدمات پایه رایگانی را ارائه می دهند. این پلن ها معمولا برای بیشتر وب سایت ها کافی و کارآمد هستند. اما قبل از هر چیزی بهتر است بدانیم که شبکه توزیع محتوا CDN چیست.

شبکه توزیع محتوا CDN چیست؟

در واقع CDN مخفف عبارت Content Delivery Network است. این تکنولوژی از سال ۱۹۹۸ در اینترنت استفاده می شود. البته در طی این سال ها همواره در حال بروزرسانی است. بر اساس تعاریف، به هر شبکه ای که برای تحویل محتوا بهینه شده باشد، CDN می گویند. برای دانستن اینکه CDN چیست باید با یک مثال ساده شروع کنیم. برای مثال، وب سایت توسی به عنوان یک سایت بین المللی شناخته می شود. کاربران از سرتاسر دنیا برای دسترسی به آن وارد آدرس tooc.ir می شوند. از طرفی سرور این وب سایت در کشور ایران قرار دارد. پس تمام درخواست ها، از تهران تا نیویورک، باید به یک سرور واحد در ایران ارسال شود. طبیعتاً فاصله جغرافیایی بر سرعت بارگذاری این سایت تاثیر می گذارد. البته این تاثیر در مبنای میلی ثانیه است. راه حل این مشکل، استفاده از شبکه های توزیع و یا تحویل محتوا است.

در این تکنولوژی مجموعه ای از سرور ها در نقاط مختلف دنیا، یک شبکه را تشکیل می دهند. با اتصال سایت به این شبکه، یک نسخه از اطلاعات، فایل ها و … بر روی هر یک از این سرور ها ذخیره و cache می شوند. حال کاربران با ارسال درخواست، به نزدیک ترین سرور این شبکه متصل و اطلاعات را از آن دریافت می کنند. در این روش زمان کمتر و در نتیجه سرعت بیشتری را برای دسترسی به سایت خواهیم داشت. در ادامه به بررسی مزیت های این سرویس می پردازیم.

مزیت های استفاده از CDN

حال می دانیم که شبکه توزیع محتوا یا همان CDN چیست. اصلی ترین دلیل برای استفاده از این سرویس، کاهش سرعت بارگذاری سایت برای مسافت های دور تر است. اما مزیت های دیگری نیز وجود دارد. یکی از مهم ترین تاثیر های CDN ها، کاهش ترافیک سرور اصلی است. این نکته بسیار مهم تر از مزیت اول است. با استفاده از شبکه های تحویل محتوا، بیشتر ترافیک به سمت سرور آن ها (edge server) ارسال می شود. در این حالت فشار کمتری بر روی سرور اصلی (origin server) است. این مورد برای وب سایت هایی با بازدید بالا بسیار کارآمد خواهد بود.

یکی از مزیت های استفاده از CDN، افزایش امنیت است. بیشتر سرویس دهنده ها ترافیک ارسال شده را بررسی و از بروز حملات جلوگیری می کنند. از طرفی به دلیل عدم دسترسی مستقیم به وب سایت، امکان حمله به سرور اصلی وب سایت بسیار کمتر می شود. این قابلیت نیز به تنهایی می تواند دلیلی برای استفاده از CDN ها باشد. در کنار این موارد، مزایای دیگری مانند تقسیم بار، بهبود SEO و موارد دیگر نیز وجود دارد.

شبکه توزیع محتوا مناسب ایران

تا اینجا با Content Delivery Network ها آشنا شدیم. اما به عنوان یک وب سایت ایرانی کدام گزینه مناسب تر است؟ شرکت های زیادی خدمات توزیع محتوا را ارائه می کنند. اما به صورت کلی برای ما دو بازیگر مهم برای استفاده از خدمات CDN وجود دارد. کلودفلر به عنوان محبوب ترین و معروف ترین شرکت CDN شناخته می شود. از طرفی ابر آروان نیز به عنوان یکی از شرکت های ایرانی، خدمات قابل قبولی را ارائه می دهد. خدمات Cloudflare و ابر آروان به صورت رایگان قابل استفاده است. اما در پلن های پولی و حرفه ای امکانات و خدمات بیشتری ارائه می کنند.

روش استفاده از هر دو سرویس نیز بسیار ساده است. پس از ثبت نام و اضافه کردن وب سایت، تنها باید آدرس نیم سرور های دامنه را به مقادیر ارائه شده تغییر دهیم. با این کار دامنه ما از طریق CDN به وب سایت ما متصل می شود.

آیا باید از CDN استفاده کنیم؟

سوال مهم بعدی این است که آیا باید از CDN استفاده کنیم؟ پاسخ این سوال علاوه بر مسائل فنی، کمی سلیقه ای است. مهم ترین فاکتور برای تصمیم گیری، مکان جغرافیایی مخاطبان سایت ما است. در صورتی که مشتریان سایت ما تنها داخل یک کشور باشند، داشتن CDN تاثیر خاصی بر روی سرعت بارگذاری ندارد. یا به عنوان مثال دیگر، در کشوری مانند ایران، با قطعی های مکرر و گاهی طولانی اینترنت، استفاده از CDN های خارجی شاید تاثیر منفی نیز داشته باشد. زیرا در این شرایط کاربران داخل دسترسی به سرور های خارج از مرز را ندارند. در نتیجه دسترسی آن ها به وب سایت ما قطع می شود. به صورت کلی استفاده از CDN به وب سایت هایی که یک یا چند مورد از شرایط زیر را داشته باشند توصیه می شود:

برای یک وب سایت با شرایط بالا استفاده از CDN منطقی است. اما اگر سایت ما بازدید خیلی بالا نداشته باشد؛ و یا تمام مخاطبان و کاربران آن داخل کشور محل میزبانی سرور باشند، در بهترین حالت استفاده از CDN تاثیر خاصی بر روی عملکرد وب سایت نخواهد داشت. حال که یاد گرفتیم CDN چیست و با مزایا و معایب آن ها آشنا شده ایم، به نظر شما استفاده از این سرویس چقدر منطقی است؟

ثبت دیدگاه جدید:

جهت رسیدگی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده کنید!