معنی رنگ ها و کاربر هر کدام در طراحی رابط کاربری

زمان انتشار: در تاریخ ۱۳۹۹/۰۵/۰۵ ساعت ۱۲:۰۰ | آموزش رابط کاربری . بلاگ
معنی رنگ ها

رنگ ها یکی از مهم ترین مولفه های طراحی رابط کاربری و از آن مهم تر تجربه کاربری است. در این مطلب کمی درباره کاربرد، حس و معنی رنگ ها صحبت می کنیم.

همانطور که بالاتر نیز گفته شد هر رنگ حس خاصی را به کاربر و مخاطب محتوای شما القا می کند و شما می توانید با استفاده از معنی رنگ ها تجربه بهتر و روان تری را به مخاطب خود بدهید. البته باید این نکته را نیز در نظر گرفت که روانشناسی رنگ بر اساس فرهنگ و موقعیت جغرافیایی ممکن است متفاوت باشد اما یک قاعده کلی را می توان برای معنی رنگ ها در نظر گرفت.

برای مثال اگر دقت کرده باشید در همه جای دنیا فست فود ها و رستوران ها از رنگ های قرمز و زرد در طراحی محیط کاری و برند خود استفاده می کنند. اگر برای شما نیز دانستن علت این کار مهم است حتما تا انتهای این مطلب با من همراه باشید.

رنگ قرمز

رنگ قرمز همانطور که قبلا نیز اشاره کردیم به عنوان یکی از رنگ های محبوب در فست فود ها استفاده می شود و علت این کار تحریک اشتهای شما است. رنگ قرمز در طراحی رابط کاربری بیشتر به عنوان نمایش اخطار استفاده می شود و به دلیل ایجاد توجه زیاد، کاربر را از انجام کاری که همراه با خطر است آگاه می کند. علاوه بر موارد گفته شده، رنگ قرمز برای نمایش قدرت، عشق و شجاعت نیز استفاده می شد.

رنگ زرد

رنگ زرد یکی دیگر از پرکاربرد ترین رنگ های استفاده شده در طراحی ها است و نقش پررنگی در زمینه ایجاد تجربه کاربری بهتر را دارد. این رنگ به عنوان نمایش احتیاط به کاربران استفاده می شود و در زندگی روزمره نیز می توانید حضور این رنگ را احساس کنید. اما بر خلاف نظر عموم، رنگ زرد باعث ایجاد حس مثبت، رضایت و حتی شادی می شود. استفاده از رنگ زرد یکی دیگر از ترفند های فست فود ها در طراحی دکوراسیون داخلی است.

رنگ آبی

اما رنگ آبی حس اعتماد و آرامش را در مخاطب خود ایجاد می کند. رنگ آبی ثباتی را ایجاد می کند که کاربر با خیالی آسوده نسبت به برند یا المان قرار گرفته در مقابل خود برخورد می کند. از رنگ آبی در طراحی نرم افزار ها و وبسایت ها بیشتر برای رنگ دکمه های فرم های مختلف استفاده می شود.

رنگ سبز

رنگ سبز نیز یکی از پرکاربرد ترین رنگ های مورد استفاده طراحان است که در بحث معنی رنگ ها یکی از ساده ترین تعاریف را دارد. این رنگ برای نمایش تایید، ثبت و موارد زیادی از این قبیل استفاده می شود. رنگ سبز نشانگر طبیعت و سلامتی نیز هست که در طراحی محصولات مربوط به این دو مورد کاربرد بسیار بالایی دارد. یکی دیگر از کاربرد های رنگ سبز، نمایش دادن پول در اکثر کشور های دنیا است!

رنگ بنفش

این رنگ به عنوان یک رنگ لوکس شناخته می شود و در کاربر حس وفاداری را تحریک می کند. این رنگ شاید کاربرد کمتری در طراحی های روزمره داشته باشد و این موضوع می تواند خود یکی از دلایل لوکس بودن این رنگ باشد!

رنگ سفید

رنگ سفید به عنوان مظهر پاکی و خلوص شناخته می شود و به صورت کلی می توان با استفاده از نور و رنگ سفید حس پاکیزگی را در کابر ایجاد کرد. این رنگ به دلیل ایجاد حس گستردگی می تواند در طراحی ها مخاطب را از شلوغی دور کند و با ترکیب رنگ های دیگر توجه کاربر را به محل مورد نظر جلب کند. در واقع می توان رنگ سفید را به عنوان مهم ترین رنگ انتخاب کرد زیرا این سفید است که اجازه نمایش دیگر رنگ ها را می دهد.

رنگ مشکی

رنگ مشکی نیز یکی از مهم ترین رنگ ها و پر استفاده ترین آنها است. مشکی و سفید به دلیل دارا بودن بالاترین کنتراست در بین رنگ ها، بیشتر برای رنگ متن و زمینه آنها استفاده می شوند. علاوه بر ایجاد احساس تاریکی، ترس و حتی مرگ، رنگ مشکی در موارد انتقال حس قدرت و ظرافیت نیز استفاده بسیار بالایی دارد. امروزه این رنگ به دلیل استفاده روز افزون از حالت های تیره (شب) در طراحی رابط های کاربری توجه بالایی را به خود جلب کرده است.

نظر شما درباره معنی رنگ ها چیست؟ شما چه حسی از رنگ های مختلف می گیرید؟

ثبت دیدگاه جدید:

جهت رسیدگی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده کنید!