روش های مختلف ساخت خط چین در فتوشاپ

روش های مختلف ساخت خط چین در فتوشاپ

زمان انتشار: در تاریخ ۱۴۰۰/۰۵/۳۰ ساعت ۲۱:۰۰ | آموزش فتوشاپ . بلاگ

صد درصد یکی از المان هایی که همه ما داخل طراحی از آن استفاده می کنیم، خطوط هستند. می توان با استفاده از طرح هایی مثل ایجاد خط چین در فتوشاپ، این خطوط رو زیباتر کنید.

برای مثال خیلی از ما دور اشکال مختلف از خطوط به عنوان کادر استفاده می کنیم. یا چند قسمت از تصویر را با استفاده از خطوط به هم وصل می کنیم. در این آموزش یاد میگیریم که چگونه انواع خطوط رو به ساده ترین روش رسم کنیم. همچنین در ویدیوی این آموزش، ترفندی جالب را به عنوان جایزه خواهیم داشت.

ایجاد کادر خط چین در فتوشاپ

اول از همه به سراغ با روش رسم کادر برای یک قسمت از تصویر شروع می کنیم. برای این کار می توان از ابزار های رسم در فتوشاپ استفاده کرد. این ابزار با زیر مجموعه های زیادی مانند Rectangle tool، Rounded rectangle tool و یا Ellipse tool قابل انتخاب است. شما می توانید بسته به نیاز خود یکی را انتخاب می کنید. برای مثال در این تمرین از گزینه Rectangle tool استفاده می کنیم. در منوی تنظیمات ابزار، رنگ زمینه را با انتخاب گزینه Fill برابر حالت بدون رنگ قرار می دهیم. با استفاده از گزینه Stroke می توانیم رنگ حاشیه را انتخاب کنیم. گزینه دوم بخش Stroke مربوط به ضخامت خط رسم شده است. پس از تنظیم این گزینه ها سراغ رسم کادر مورد نظر خود می رویم.

یکی از مزیت های استفاده از این ابزار، قابلیت ویرایش اشکال رسم شده است. برای مثال با زدن کلید های CTRL+T می توانیم ابعاد شکل رسم شده را ویرایش کنیم. همچنین با کلیک بر روی پالت های رنگی موجود در منوی بالا می توانیم رنگ حاشیه و یا زمینه را به دلخواه تغییر دهیم. اما مهم ترین نکته، که هدف این آموزش است، بخش تنظیمات نوع خط است. با باز کردن منوی Stroke options می توان شکل و نوع خطوط رو انتخاب کرد. در این بخش می توانیم از بین گزینه های خط چین، نقطه چین و یا خط ساده یکی را بر اساس نیاز انتخاب کنیم.

امکان دیگری که ابزار رسم مستطیل فتوشاپ به شما می دهد امکان گرد کردن گوشه ها است. برای این کار می توانید با استفاده از تنظیمات موجود در پنل Properties، گوشه های تصویر را گرد کنید. اگر با این آموزش آشنا نیستید می توانید در آموزش گرد کردن گوشه تصاویر در فتوشاپ، که قبلاً به صورت کامل در این مورد پرداختیم مراجعه کنید.

ایجاد کادر دایره ای

حالا بیایید این کار را برای یک دایره یا بیضی انجام دهیم. برای این کار Ellipse tool رو انتخاب کرده و سپس با کلیک و کشیدن موس شروع به رسم شکل مورد نظر می کنیم. برای رسم دایره باید هنگام این کار کلید شیفت را نگه داریم. این ابزار مانند ابزار قبلی قابل ویرایش است. برای مثال با زدن کلید های ترکیبی CTRL+T میتوانیم شکل رو بزرگتر و یا کوچکتر کنیم. با استفاده از پنل تنظیمات می توانیم تنظیمات مربوط به رنگ و شکل خطوط را نیز تغییر دهیم.

ایجاد خط مستقیم خط چین در فتوشاپ

حالا فرض کنید که بخواهیم یک خط مستقیم رسم کنیم. شاید اول از همه این روش به ذهن برسد که یک مستطیل با ارتفاع کم رسم کنیم. اما این روش قابلیت های شخصی سازی را کمی سخت می کند. بهتر است برای این منظور از ابزار Line استفاده کنیم. با استفاده از Line tool می توانیم یک خط صاف کشیده و سپس با استفاده از گزینه های موجود در منوی ابزار، نوع و رنگ خط را تغییر دهیم.

تا اینجا یاد گرفتیم که چطور یک کادر با خط چین یا نقطه چین ایجاد کنیم و رنگ و سایز آن را تغییر دهیم. اما اگر بخواهیم یک خط منحنی رسم کنیم از چه روشی باید استفاده کنیم؟

ایجاد خط منحنی خط چین در فتوشاپ

برای این کار باید سراغ ابزار Pen فتوشاپ برویم. این ابزار را می توانید از پنل ابزار ها فعال کنید. همچنین می توانید با زدن کلید P روی کیبورد این ابزار را فعال کنید. با استفاده از Pen tool و زیر مجموعه های آن می توانید اشکال دلخواه رسم کنید. Pen tool یکی از ابزار های حرفه ای و تقریباً سخت، اما فوق العاده کاربردی در نرم افزار فتوشاپ است.

در این آموزش امکان توضیح کامل این ابزار وجود ندارد و فرض می گیریم که با این ابزار آشنا باشید. برای شروع ابتدا از منوی تنظیمات ابزار نوع رسم را از حالت Path به Shape تغییر می دهیم. سپس خط منحنی مورد نظر خود را رسم می کنیم. از اینجا به بعد همانند روش های بالا، از منوی تنظیمات رنگ زمینه را بر روی حالت بدون رنگ قرار می دهیم. سپس از قسمت Stroke رنگ خط را بر اساس نیاز خود تنظیم می کنیم. در مرحله آخر نیز نوع استایل و طرح خط چین، نقطه چین و یا خط ساده را انتخاب می کنیم.

گزینه های اضافی!

همانطور که در ابتدا گفته شد، قرار شد ترفندی جالب را به عنوان جایزه داشته باشیم. در منوی Stroke options، که در منوی بالایی ابزار رسم قرار دارد، سه گزینه Align، Caps و Corners وجود دارد. در ویدیو به بررسی این گزینه ها و تاثیر آن ها بر روی خط نهایی به صورت کامل پرداخته ایم! پس پیشنهاد می کنم این ویدیو را از دست ندهید.

ثبت دیدگاه جدید:

جهت رسیدگی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده کنید!