در استفاده از عناصر رنگی در طراحی ها زیاده روی نکنید!

زمان انتشار: در تاریخ ۱۳۹۹/۰۷/۲۸ ساعت ۲۱:۰۰ | آموزش رابط کاربری . بلاگ
استفاده از عناصر رنگی

استفاده از عناصر رنگی مختلف یکی از مهم ترین قسمت های طراحی است و مقدار استفاده از رنگ در رابط کاربری و طراحی می تواند تاثیر مثبت و حتی منفی داشته باشد.

به زمانی فکر کنید که فقط امکان چاپ تصاویر سیاه و سفید بوده و برای اولین بار امکان استفاده از رنگ در تصاویر ایجاد شده است. استفاده از عناصر رنگی صد درصد انقلابی بزرگ در صنعت طراحی بوده است. این امکان غیر از ایجاد زیبایی و پویایی در طراحی کاربرد های دیگری نیز دارد. برای مثال در مطلبی که قبلا در سایت توسی با موضوع معنی رنگ ها و کاربر هر کدام در طراحی رابط کاربری منتشر شده بود، کاربرد رنگ های مختلف را بیان کردیم.

اما استفاده غلط از رنگ ها نیز می تواند تجربه کاربر را در استفاده از یک طرح سخت تر کند و تاثیر منفی بر روی بازخورد وی داشته باشد. در واقع رنگ ها چشم مخاطب را به سمت خود می کشند و باید درجایی که باید استفاده شوند. برای مثال در طراحی نرم افزار ها و و بسایت ها، دکمه های موجود در یک صفحه همیشه با رنگ متفاوت مشخص می شوند تا کاربر برای پیدا کردن آن زمان زیادی را صرف نکند. در صورتی که از رنگ های زیاد در یک صفحه و در جایگاه های غیر مهم استفاده کرده باشید چشم کاربر به دنبال تمام عناصر رنگی چرخیده و باعث سردرگمی او می شود. این سردرگمی ناشی از استفاده از عناصر رنگی زیاد، باعث ایجاد خستگی و حتی منصرف شدن کاربر از استفاده از نرم افزار شما می شود.

چند مثال صحیح استفاده از عناصر رنگی

برای مثال اگر به نرم افزار شبکه های اجتماعی با محتوای تصویری را ببینید به دلیل وجود تصاویر و ویدیوهای کاربران در رنگ های مختلف، رابط کاربری خود نرم افزار با حداقل رنگ ها طراحی شده اند تا تمرکز کاربر فقط به سمت محتوای شبکه اجتماعی برود و ایجاد خستگی در کاربر نکند. برای مثال نرم افزار اینستاگرام به عنوان یکی از محبوب ترین شبکه های اجتماعی این روز ها فقط از رنگ سفید و سیاه استفاده کرده است.

همچنین در مورد متن های هم استفاده از رنگ های تاثیر بسیار زیادی دارد. دلیل استفاده از رنگ سیاه بر روی زمینه سفید در اکثر طرح ها مقدار کنتراست بالای این ۲ رنگ است که باعث ایجاد خستگی در چشم کاربر نمی شود خواندن را برای تمام افراد راحت تر می کند.

ثبت دیدگاه جدید:

جهت رسیدگی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده کنید!