استفاده از وضعیت خالی صفحات در طراحی رابط کاربری

زمان انتشار: در تاریخ ۱۳۹۹/۰۵/۱۰ ساعت ۲۱:۲۱ | آموزش رابط کاربری . بلاگ
وضعیت خالی صفحات

در طراحی رابط کاربری نکات مهم و مختلفی وجود دارد که در این مطلب به استفاده از وضعیت خالی صفحات اشاره می کنم.

طراحی رابط کاربری در نگاه اول کاری بسیار ساده به نظر می رسد اما در عمل کاری بسیار دشوار و حساس است زیرا ارتباط مستقیم با کاربر دارد. یکی از اتفاقاتی که مخصوصا در لیست ها پیش می آید خالی بودن کامل یک صفحه است. فرض کنید نرم افزاری توسعه داده اید که برای نمایش لیست کتاب های خوانده شده کاربر طراحی شده باشد. در اولین استفاده کاربر این لیست کاملا خالی خواهد بود و استفاده نکردن از این فضای خالی به دلایل مختلفی می تواند اشتباه باشد که در ادامه به چند مورد اشاره می کنم.

یکی از ایرادات رها کردن یک صفحه در وضعیت خالی هدر دادن فضایی برای نمایش استعداد خود و نرم افزار شما است. به عنوان مورد دیگر می توان به این موضوع اشاره کرد که تماشای یک صفحه خالی و سفید حوصله کاربر را سر می برد و هیچ درگیری با صفحه ایجاد نمی کند. اما راه حل داده ای وجود دارد که می توانیم به سادگی این شرایط را به یک فرصت خوب تبدیل کنیم.

روش استفاده از وضعیت خالی صفحات

در ارتباط با وضعیت خالی یا بدون رکورد در لیست ها ۲ روش وجود دارد. روش اول هدایت کاربر به صفحه اضافه کردن رکورد جدید است. در این روش که نسبت به حالت دوم شاید روش ساده تری باشد در صورت خالی بودن هر لیست کاربر را مستقیم به صفحه دیگری انتقال می دهیم تا اولین رکورد و ردیف خود را به صفحه اضافه کند. اما یکی از ایرادات این روش می تواند سردرگمی برخی کاربران برای این انتقال ناخواسته باشد.

روش دوم استفاده از این فضای خالی برای نمایش یک راهنما و یا مشاوره درباره همان صفحه است. برای مثال در نرم افزاری که در بالا نیز مثال زدیم می توان با استفاده از متن و عکس های مختلف به کاربر نمایش داد که در این صفحه می تواند لیستی از کتاب های خود را با درج نام و تصویر کتاب اضافه کند. همچنین می توان نحوه نمایش آنها را در همان بخش نمایش داد تا کاربر دید بهتری نسبت به صفحه ای که در آن حضور دارد داشته باشد. به طور کلی نمایش هر مطلبی به غیر از نوشتن «هیچ داده ای وجود ندارد» می تواند کاربردی باشد!

ثبت دیدگاه جدید:

جهت رسیدگی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده کنید!