لیست کشویی را با این ۸ نکته در رابط کاربری خود بهینه کنید

زمان انتشار: در تاریخ ۱۳۹۹/۰۸/۰۵ ساعت ۲۱:۰۰ | آموزش رابط کاربری . بلاگ
لیست کشویی را با این 8 نکته در رابط کاربری خود بهینه کنید

یکی از ابزار های مورد استفاده بیشتر طراحان، لیست کشویی یا همان dropdown ها است. در این مطلب با روش صحیح استفاده از این ابزار آشنا می شویم.

استفاده از لیست کشویی امکانات زیادی را به طراح و برنامه نویس می دهد. برای مثال می توانیم در یک فضای کوچک تعداد انتخاب های زیادی را به مخاطب بدهیم. اما برای استفاده از این ابزار باید به چند نکته توجه کرد.

مقدار پیشفرض لیست کشویی

هنگام ساخت و طراحی لیست کشویی باید یک گزینه به عنوان مقدار پیشفرض به آن معرفی کنیم. این گزینه در عین سادگی می تواند بسیار تجربه کاربری را بهبود ببخشد. شما می توانید این مقدار را بر اساس تحلیل داده های ثبت شده بدست آورید. برای مثال فرض کنید بیش از ۷۰ درصد کاربران وبسایت شما یک گزینه بخصوص را انتخاب کرده اند. شما می توانید این گزینه را به عنوان مقدار پیش فرض برای همه افراد انتخاب کنید تا اکثریت مخاطبان شما نیازی به تغییر این لیست کشویی نداشته باشند. یا برای مثال اگر سایت شما به عنوان فروشنده بلیط های هواپیما کار می کند، انتخاب ایران به عنوان مقدار پیشفرض کشور، یک گزینه منطقی است.

ساده سازی کنید

یکی از بزرگترین اشتباه های مربوط به لیست کشویی، قرار دادن انتخاب های بیش از حد است. در واقع طراحان فرم ها اکثرا فکر می کنند که باید تمام گزینه ها را در لیست خود قرار دهند. اما برای داشتن تجربه بهتر توسط کاربران باید این لیست را به حداقل برسانید. کاربر در صورت مواجه شدن با لیست بلند و طولانی از انتخاب ها، انتخاب سخت تری دارد. برای این کار شما می توانید با تجزیه تحلیل داده های ثبت شده، گزینه های اضافی را حذف کنید. با این کار بازدیدکنندگان انتخاب راحت تری خواهند داشت.

الگوی استفاده فردی

پیش تر درباره مقدار پیشفرض برای dropdown ها صحبت کردیم. برنامه نویس می تواند با استفاده از اطلاعات موجود از کاربر نسبت با انتخاب این گزینه عمل کند. برای مثال اگر شخص در سایت شما وارد حساب کاربری شده باشد، اطلاعات مفیدی از وی خواهیم داشت. انتخاب خودکار مقدار پیشفرض بر اساس اطلاعات شخص می تواند تجربه کاربری بسیار خوبی را برای او داشته باشد. برای مثال در سایت های فروش بلیط می توان مقدار پیشفرض مبدا و مقصد را بر اساس میزان پرواز های پر تکرار شخص پیش بینی کرد.

پیشفرض بر اساس موقعیت جغرافیایی

یکی دیگر از حالت های انتخاب مقدار پیشفرض به صورت هوشمند، استفاده از موقعیت جغرافیایی فرد است. با استفاده از داده های موقعیت جغرافیایی فرد می توان گزینه بهتری را او پیشنهاد داد. برای مثال در سایت های سفارش آنلاین غذا می توان به صورت هوشمند موقعیت رستوران های مورد نظر فرد را پیشنهاد داد. همچنین برای مثال در سایت های بین المللی می توان واحد پرداخت پول را بر اساس موقعیت شخص تغییر داد.

استفاده از دکمه انتخابی (radio button)

تا اینجا از مزایای استفاده از لیست کشویی صحبت کردیم اما یکی از بهترین گزینه های جایگزین استفاده از radio button ها است. دکمه های انتخابی این امکان را به کاربر می دهد تا با یک نگاه کلی تمام گزینه ها را ببیند و انتخاب سریع تری داشته باشد. اما یک قاعده برای جایگزین کردن آنها وجود دارد که حداکثر باید ۶ گزینه وجود داشته باشد. نمایش بیش از شش گزینه به کاربر به صورت یکجا بهتر است با استفاده از dropdown ها اجرا شود.

استفاده از نوار لغزنده

پیش تر در مطلب  «کاربرد نوار لغزنده در طراحی رابط کاربری نرم افزار ها» به صورت مفصل به کاربرد این ابزار پرداختیم. استفاده از نوار لغزنده به جای لیست کشویی زمانی مناسب است که بتوانید گزینه ها را به صورت کمی مرتب کنید. از طرفی باز هم تعداد گزینه های موجود باید کم باشد تا کاربر انتخاب بهتری داشته باشد. یکی از مثال های مناسب برای این بخش، نمایش اولویت پیام ارسالی کاربر در سایت است. با استفاده از یک نوار لغزنده می توانید اولویت کم، زیاد و اورژانسی را در سیستم پیام سایت خود پیاده سازی کنید.

استفاده از نماد بصری در لیست کشویی

گاهی اوقات می توان با استفاده از تصویر و عناصر بصری انتخاب کاربر را سریع تر و بهتر کرد. برای مثال انتخاب رنگ محصول در فروشگاه های اینترنتی یکی از بهترین مثال ها برای این بخش است. نمایش رنگ ها در کنار هم به جای استفاده از لیست نام آن ها، تجربه بهتر و سریع تری را به کاربر می دهد.

قابلیت فیلتر و جستجو در لیست کشویی

گاهی نیاز است تا لیست بلندی از گزینه ها را به کاربر جهت انتخاب نمایش دهیم. در این صورت استفاده از قابلیت جستجو و فیلتر کردن گزینه های در لیست یک امر ضروری است. به طور مثال برای انتخاب شهر از لیست شهر ها کاربر با نوشتن ابتدای نام شهر مورد نظر خود می تواند سریع تر به گزینه مورد نظر خود برسد. فرض کنید پیدا کردن نام شهر خود در یک لیست بلند در مقایسه با این قابلیت چقدر زمان بر خواهد شد.

در کل با استفاده از روش های مختلف برای هوشمند کردن لیست های کشویی و یا همان dropdown ها می توان تجربه کاربری بهتری را ایجاد کرد. تجربه کاربری بهتر نیز باعث انتخاب سایت و یا نرم افزار شما در بین رقبا می شود.

شما چه نکته و تجربه ای در زمینه لیست کشویی دارید؟

ثبت دیدگاه جدید:

جهت رسیدگی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده کنید!